مقالات , جزوات و کتاب های مهندسی مکانیک
دراکثر کارخانجات کوچک و بزرگ یکی از مهمترین و اساسی ترین دستگاهها می توان انواع برجهای خنک کننده را نام برد.
برجهای خنک کننده علاوه بر آب به منظور خنک کردن سیالاتی دیگر در صورت لزوم مورد استفاده واقع می شود.
با توجه به اینکه برجهای خنک کننده معمولاًً حجیم می باشند و بعلت پاشیدن آب در محیط اطراف خود و خرابی تجهیزات آن را معمولاًٌ در انتهای فرایند نصب می کنند.
اگراز وسایل برجهای خنک کننده صرف نظر نشود برای ساخت برج تکنولوژی بالایی نیاز نیست همانطور که در ایران در حال حاضر ساخت این برجها در حد وسیعی صورت می گیرد .برجها با توجه به شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص خود دچار مشکلاتی می شوند ولی معمولاٌ زمانی لازم است تا این مشکلات برج را از کار بیاندازد طولانی است.،ولی عملاٌ اجتناب ناپذیر است.
در این مجمعه تا سر حد امکان سعی شده است که دیدی نسبتاً کلی راجع به برج جنبه ای به خواننده منتقل شود و تا حد امکان از جزيیات مربوط به برجهای خنک کننده توضیح لازم داده شده باشد.

پیشگفتار :
برج خنک کننده دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هوا تبخیر آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد.عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، در حالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنک شدن آب می گردد.باید توجه داشت آب مقداری از گرمای خود را به طریق تشعشع ،هدایتی وجابجایی و بقیه از راه تبخیر از دست می‌دهد.
بیشتر دستگاههای خنک کن از یک مدار بسته تشکیل شده اند که آب در این دستگاهها نقش جذب ، دفع و انتقال گرما را به عهده دارد، یعنی گرمای بوجود آمده توسط ماشین جذب و از دستگاه دور می سازد. این کار باعث ادامه کار یکنواخت و پایداری دستگاه می شود.
در دستگاههایی که به دلایلی مجبوریم آب را بگردش در آوریم و یا به کار ببریم باید بنحوی گرمای آب را دفع کرد. با بکار بردن برجهای خنک کننده این کار انجام می گیرد. در تمام کارخانه ها تعداد زیادی دستگاههای تبدیل حرارتی (heat exchanger) وجود دارد که در بیشترآنها آب عامل سرد کنندگی است.
بدلایل زیر آب معمولترین سرد کننده هاست:
1. بمقدار زیاد وارزان در دسترس می باشد.
2. به آسانی آب را می توان مورد استفاده قرار داد .
3. قدرت سرد کنندگی آب نسبت به اکثر مایعات( در حجم مساوی )بیشتر است.
4. انقباض و انبساط آب با تغییر درجه حرارت جزیی است.
هر چند که آب برای انتقال گرما بسیار مناسب است با بکار بردن آن باعث بوجود آمدن مشکلاتی نیز می شود.
آب با سختی زیاد باعث رسوب سازی در دستگاهها شده و همچنین از آنجایی که بیشتر این دستگاهها از آلیاژ آهن ساخته شده اند مشکل خوردگی بوجود می آید. از طرف دیگر بیشتر برجهای خنک کننده در بر خورد مستقیم با هوا و نور خورشید می باشند محیط مناسبی برای رشد باکتریها و میکرو ارگانیسم ها نیز می باشد که آنها نیز مشکلاتی همراه دارند.
وارد شدن گرد و خاک بداخل برج نیز در بعضی مواقع ایجاد اشکال می نماید.در کل این مشکلات باعث می شود که بازدهی دستگاه کم شده و در نتیجه از نظر اقتصادی مخارج زیادتری خواهند داشت. در این مجموعه طبیعت این مشکلات و شرایط بوجود آمدن آنها و راههای جلوگیری از آنها را بطور مختصر شرح خواهیم داد.موارد استفاده از برجهای خنک کننده را نیز در بخش های دیگری از این مجموعه را در بر می گیرد.     

عموماً برجهای خنک کننده (cooling tower) را به سه گروه تقسیم می کنند:
1. برجهای خنک کننده مرطوب
2. برجهای خنک کننده مرطوب- خشک
3. برجهای خنک کننده خشک
در برجهای خنک کننده مرطوب، آب نقش اصلی و اساسی را داشته و هدف نیز همان خنک کردن آب است. این نوع دستگاهها که خود به چند گروه و دسته تقسیم می شوند در صنعت دارای کاربرد فراوانی است.
از یرجهای خنک کننده خشک بیشتر در مکانهای که آب کافی برای خنک کردن برج وجود ندارد استفاده می شود. عمل خنک کردن آب را نیز میتوان از برجهای سینی دار بصورت مرحله ای انجام داد.ولی عملاً بعلت وجود هزینه های زیاد ساخت ،نگهداری و کنترل سیستم این روش ، معمول نمی باشد.
برای انجام عملیات خنک سازی آب می توان از برجهای آکنده و سینی دار استفاده نمود.با وجود این در مواردی که فازهای مورد نظر آب و هوا با شند بعلت فراوانی و ارزان بودن فازهای فوق بدلایلی که در صفحه قبل ذکر شد از دستگاههای دیگری استفاده می گردد که ساختن و نگهداری آنها مستلزم هزینه های زیادی نمی باشد. از این جهت بیشتر دستگاههایی که در مقیاس صنعتی بکار می رود ساختمان و خصوصیات بسیار عمده ای را دارا است که اینک به انواع مختلف این دستگاهها اشاره می شود.

فصل اول
بررسی برجهای خنک کننده و اجزاء آن

برج خنک کننده : COOLING TOWER
برج خنک کن دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیعی در تماس آب با هوا ، عمل تبخیر را آسان نموده و در نتیجه باعث خنک شدن سریع آب می گردد.
عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد در حالی که مقدار کمی آب بخار می شود و سبب خنک شدن آب می گردد.باید توجه داشت که آب مقدار اندکی از گرمای خود را از طریق تشعشع (Radiation) ودر حدود 4/1آن را از راه هدایت (Conduction) و جابجائی (Convection) و بقیه را از راه تبخیر از دست می‌دهد.
اختلاف فشار بخار آب بین سطح آب و هوا باعث تبخیر می شود.این اختلاف بستگی به دمای آب و میزان اشباع هوا از آب دارد.

                                                   ct2
مقدار گرمای که بوسیله مایعی جذب یا دفع می شود از رابطه زیر بدست می آید :
E=W×S×T
در رابطه بالا:
E :گرمای دفع یا جذب شده بر حسب BTU/hr یا CAL/hr
W :دبی مایع خنک شونده بر حسب lb/hr
S : گرمای ویژه مایع خنک کننده بر حسب lb.f/ Btu
T :کاهش دمای مایع خنک شونده بر حسب f

در حالیکه عمل خنک شدن از طریق تبخیر انجام می گیرد گر مای نهان تبخیر از دست داده شده باید به آن اضافه گردد و آن برابر است با حاصل ضرب گرمای نهان تبخیر در دبی .
مقدار تبخیر بستگی دارد به سطح بر خورد آب با هوا و همچنین شدت جریان هوا دارد. برای اینکه حداکثر بهره برداری که در طرح آن بکار رفته است رعایت شود در برجهای خنک کننده که آکنده های آن از نوع splash packing می باشد آب به صورت قطره های در سطوح برج پخش می شود تا سطح وسیعی بوجود آید البته برای این منظور می توان از آکنه های نوع film packing نیز استفاده کرد.
جریان هوا در برج به صورت کشش طبیعی با استفاده از دودکش های هذلولی شکل یا کشش مکانیکی بوسیله بادبزنهای مناسب در جهت مخالف آب ( counter-flow) و یا به طور متقاطع (cross-flow) با آن به جریان می افتد .

سیستم برج خنک کننده :
در سیستم برج خنک کننده آب گرم کندانسور از برج خنک کننده عبور می کند و با هوا تماس می یابد. در برجهای خنک کننده با کشش طبیعی ،پوسته خارجی برج از بتن مسلح ساخته شده ودر روی پایه ها تکیه دارد . هوا از قسمت پائین وارد برج خنک کننده می شود و به طرف بالا جریان می یابد و از دهانه بالای برج خارج می گردد.

انواع دیگری از برجهای خنک کننده که از چوب و سایر مصالح ساخته می شود نیز وجود دارد.در برجهای خنک کننده با کشش طبیعی هوا شکل برج طوری طراحی می شود که جریان سریع هوا در داخل برج بوجود آید.
آب گرم از کندانسور در ارتفاع 10 تا 15 متر بالاتر از سطح استخر به سیستم پخش کننده آب وارد می شود . در برجهای قدیمی تر صفحه ای که آب خروجی از کندانسور به آن ریخته می شود دارای سوراخهای منظمی در قسمت پائین است که آب از داخل این سوراخها به فنجانهای زیرین می ریزد. این فنجانها باعث پاشش آب و تبدیل آنها به قطرات کوچک می شوند. یک سیستم خیلی جدید برای پخش آب در برج خنک کننده بکار بردن لوله هایی است که در سطح بالای آن شیپوره هایی برای پاشش آب تعبیه شده است.
تبادل حرارت بین هوای بالارونده از برج و آبی که از برج سرازیر است با تغییر حرارت محسوس در اثر اختلاف درجه حرارت بین آب و هوا انجام می شود. سهم این قسمت از تبادل حرارتی خیلی کم است و قسمت عمده تبادل در اثر تبخیر مقدار کمی آب که پیوسته همراه هوا می باشد،انجام می شود. در اثر این عمل مقدار زیادی گرما از آب سرازیر شده در برج خنک کننده ( بستگی به مقدار آبی که تبخیر شده است) به هوا منتقل می گردد(Evaporating loss). ضمناً مقداری از قطرات آب بوسیله هوا بخارج از برج پراکنده می شود(Windage loss). برای جلوگیری از خروج قطرات آب یک شبکه چوب در اطراف برج و حدود 3 متر بالاتر از توده تخته ها قرار دارد . کمبود آب تبخیر شده در سیستم برج خنک کننده باید از منبع خارجی جبران شود که به آن ،آب تکمیلی یا آب جبرانی (Makeup) گویند . برای این منظور در صورت امکان از آب رودخانه استفاده کرد یا فاضلابها را تا حد امکان صاف و تصفیه کرده و استفاده نمود .
هنگامیکه از نظر فضای ساختمان برج خنک کننده محدودیتی وجود داشته باشد ظرفیت برج خنک کننده راتا حد امکان با استفاده از بادبزنهای مخصوص و بزرگی اضافه می نمایند. این بادبزنها مقدار عبورهوای خنک کننده در داخل برج را زیاد می نماید .



عوامل مؤثر در طراحی برجهای خنک کننده :
عوامل مؤثر در طراحی برجهای خنک کننده را بطور خلاصه می توان بصورت زیر بیان کرد :
1. میزان افت درجه حرارت (اختلاف دمای ورودی وخروجی برج)
2. اختلاف بین درجه حرارت آب سرد و درجه حرارت مرطوب هوا
3. دمای مرطوب محیط : اصولاً خنک کردن آب زیر این دما غیر ممکن است .
4. شدت جریان آب
5. شدت جریان هوا
6. نوع آکنه های برج
7. روش پخش آب
به تجربه ثابت شده است که برای هر 10 درجه فارنهایت افت دما در برج خنک کننده میزان تبخیر در حدود یک درصد کل آب در حال گردش می باشد .

چون نمک های کلرور حلالیت زیادی دارند غلظت یون کلر در آب ورودی به برج وآب در حال گردش راهنمای بسیار خوبی برای تعیین غلظت بوده و بنابراین همیشه باید آنرا بازدید و بررسی نمود .
افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق در آب در حال گردش در برج خنک کننده ایجاد اشکال می نماید که برای جلوگیری از افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق مقداری از آب در حال گردش را تخلیه می کنند که این آب در صنعت به زیر آب (Blow down) معروف است .
مقدار آب برج همچنین ممکن است تصادفی یا بوسیله باد تقلیل یابد . اصولاً در برجهای خنک کننده مقداری آب بصورت گرد درآمده و توسط باد یا کشش از برج خارج می شود .
مقدار تخلیه لازم در یرج برای کنترل مواد محلول و معلق مجاز را می توان از رابطه زیر بدست آورد :
M=(B+W)*C
که در رابطه فوق
B : مقدار زیر آب بر حسب gal/hr یا m3/hr
E : مقدار آب تبخیر شده بر حسب gal/hr یا m3/hr
C : ضریب غلطت پیشنهاد شده برای برج
W : مقدار آبی که توسط باد خارج می شود بر حسب gal/hr یا m3/hr
مقدار آبی که باد همراه خود از برج خارج می سازد در رابطه بالا منفی است ،زیرا آب مواد محلول و معلق را نیز با خود می برد . بنابراین تاثیر در غلظت و بالا بردن املاح آب ندارد .

مقدار آب لازم جهت آب کسری برج از رابطه زیر بدست آورد :
MAKE UP = E +B + W
اطلاعاتی که از طرف خریداران در اختیار فروشندگان قرار می گیرد در طرح برج اهمیت فراوانی دارد . مانند اختلاف دما ، مقدار آب در حال گردش ،مقدار زیر آب .
کمبود آب در اثر تبخیر و باد را با استفاده از رابطه های بالا بررسی می کنند .

قسمتهای اصلی برج خنک کننده:

                              cl3

الف) لوله ها و آکنه ها
شامل قسمتهای هستند که درجریان انتقال حرارت دخالت داشته در ضمن باعث می شود که مقدار آب گرد شده که همراه باد خارج می شود کم شده و از خروج آنها از برج جلوگیری شود.همچنین نگهدار خوبی برای قسمتهای دیگر برج می باشد . در مورد مشخصات آکنه ها در همین فصل توضیح داده خواهد شد.

ب)حوضچه
حوضچه در پائین برج قرار دارد که آب خنک کننده در آن جمع می گردد.به حوضچه یک جریان بنام آب تکمیلی یا آب جبرانی (MAKE UP) وارد می شود و یک جریان برای استفاده در دستگاههای تبادل حرارت از آن خارج می گردد .علاوه بر جمع آوری آب در حوضچه ،آب قبل از اینکه به سمت کندانسور پمپ شود صاف نیز می گردد.
حوضچه های برجهای بزرگ و مفید از بتن ساخته شده اند .عموماً این حوضچه ها طوری طراحی می شوند که برج بدون اضافه کردن آب جبرانی می تواند برای چندین ساعت کار کند .
از زهکش برای برطرف کردن لجن ته نشین شده و کنترل سطح آب در حالتی که جریان موج دار که در کف قرار دارد ترک می کند و به میان سرندی که از ورود اشغال تجمع یافته به ورودی پمپ جلوگیری می کند ،می ریزد .

پ)بادبزنها
در برجهای خنک کننده با کشش مکانیکی باد بزنهای نصب می شوند تا جریان هوای لازم را جهت عبور از آکنه ها تولید نماید .بادبزنها در برجهای خنک کننده با کشش مکانیکی کاربرد دارند . توضیح در این مورد ضرورتی ندارد و به همین مقدار اکتفا می شود .

ت) حذف کننده ها
این وسیله از خارج شدن قطرات آب بوسیله کشش هوا از برج جلوگیری بعمل می آورد . تیغه ها معمولاًطوری نصب می شوند که با سطح افق زاویه ای در حدود 45 درجه بسازد .جنس این تیغه ها از چوب ، فلز یا پلاستیک ممکن است ساخته شده باشند .درباره کشش و حذف کننده های کشش بعداً مفصلاً توضیح داده خواهد شد .

ث) آکنه ها
دو نوع آکنه ها که در برجهای خنک کننده ممکن است مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از :
1. SPLASH PACKING
2. FILM PACKING
1. SPLASH PACKING :
در این نوع آکنه ها آب بر اثر برخورد با تیغه ها پخش و به صورت قطره قطره در آمده که در نتیجه ایجاد سطح وسیع می نماید .از آنجایکه قطرات آب همراه پیوسته بوده و وزن سنگین دارند این نوع دسته بندی ممکن است در اثر جریان دائمی از هم گسیخته گردد.

2. FILM PACKING :
در این نوع آکنه ها سطح وسیع از آب در اثر جریان آن در روی تیغه ها بوجود می آید . به طرق گوناگون می توان چنین سطح وسیعی ایجاد کرد
a. GIRD PACKING
در این نوع آکنه ها از یک سری شبکه های که معمولاً از چوب بوده و روی یکدیگر قرار گرفته اند استفاده می شود .این شبکه ها طوری نصب گردیده که همراه هر شبکه با شبکه های اطراف خود زاویه 90 درجه می سازند وباین شکل در سطوح شبکه ها پخش می گردد .
b. RANDOM PACKING
این نوع آکنه ها موادی با سطح زیاد درست شده که به طور نا منظم در داخل برج قرار دارند . یکی از دلایل نا مرغوب بودن این نوع آکنه ها ایجاد مقاومت زیاد در مقابل جریان هوا می باشد . این نوع آکنه ها دارای قسمتهای حلقوی است که قطر هر حلقه با طول آن برابر است . این حلقه ها از جنس های مختلفی یوده وسطح تماس آب با هوا را زیاد می کنند.
c. PLATE TYPE FILM PACKING
این نوع آکنه ها از صفحات نازک پلاستیکی چین دار ساخنه شده اند که با زاویه کمی کمتر از 90 درجه با سطح افق نصب شده اند. چین های روی صفحات باعث بوجود امدن سطح زیاد می گردند .
مشخصات و خصوصیات آکنه ها در بخش های آینده تشریح خواهد شد .آکنه ها باید طورب انتخاب شوند تا هم سطح تماس آب و هوا برای نسبتهای بالای انتقال حرارت و انتفال جرم مناسب یاشند و هم مقاومت کمتری در مقابل جریان هوا داشته باشند .آکنه ها باید محکم ، سبک و در برابر خوردگی و خراب شدن مقاوم باشد.

مشخصات و خصوصیات آکنه ها :
مشخصات و خصوصیات آکنه یک برج خنک کننده را در یک برج خنک کننده آزمایشی اندازه گیری می کنند. یک نمونه از این برج در نیروگاه برق groyden A در سال 1950 بنا شده بود و در آن زمان فکر می کردند بزرگترین نوع خود در کشور باشد . در این برج یک مقطع از آکنه با مربعی به ضلع 4 ft وعمق 8 ft را می توان زیر یک تغییر بار آب و هوا و اتلاف حرارتی برای اندازه گیری ضریب انتقال حجمی و مقاومت جریان هوا نصب و آز مایش کرد . بزرگی این برج یک مسئله اساسی است در غیر اینصورت مقدار آبی که به ظرف پائین دیواره ریزش می کند کافی است تا بر روی دقت آزمایش تاثیر بگذارد.
هر دو جریان آب وهوا توسط اوریفیس اندازه گیری می شود . جریان آب بیشتر در مقابل یک حجم اندازه گیری شده تانک ، چک خواهد شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اردیبهشت 1387ساعت 9:40  توسط میثم محمدی نژاد | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
این وبلاگ که با هدف آشنایی بازدیدکنندگانش در زمينه مکانيک و ارائه مطالب آزاد علمی و مهندسی جمع آوری شده از مقالات ، کتب و سایت های اینترنتی فعالیت می کند توسط اینجانب میثم محمدی نژاد مهندس رشته مکانیک نوشته شده است .

لطفا نظرات و پیشنهادات سازنده خود را در مورد این وبلاگ ارائه دهید.

برای جستجوی بهتر در وبلاگ به آرشیو موضوعی مراجعه کنید.

در صورت عدم نمایش عکس ها در وبلاگ ، بر روی آن ها راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب نمایید.

هر کسی خواست تبادل لینک کنیم ما رو با نام مهندسی مکانیک (محمدی نژاد) لینک کنه و در بخش نظرات بگه

مطالب این سایت از منابع گوناگونی جمع آوری شده اند که برخی از آنها منبع شان نامعلوم می باشد به همین دلیل اگر شخصی یا گروهی اعتراضی نسبت به مطلبی داشت در قسمت نظرات بگه تا منبع آن را قرار دهم .


ايميل من :
meysam7mn@gmail.com

پیوندهای روزانه
مترجم آنلاين
تبديل واحد آنلاين
انتگرال گيري آنلاين
محاسبات آنلاين چرخدنده ها
ترجمه آنلاين متن انگليسي به جملات فارسي
محاسبه آنلاين وزن اشكال مهندسي
محاسبه آنلاين وزن اشكال
تبديل آنلاين واحد هاي مهندسي
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
فروردین 1393
آبان 1391
شهریور 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
اسفند 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
آذر 1387
آبان 1387
مهر 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
آرشيو
آرشیو موضوعی
وظايف و عملکرد اصلي سيستم تعليق در اتوبوس
اصول اولیه طراحی بدنه خودرو
موتورهای شش زمانه
سيستم هاي انژكتوري تزريق مستقيم GDI
پيل سوختی و نانو
نانوحسگرها و انواع آنها
كمك فنر مغناطيسي
سرعت سنج خودرو چگونه کار می کند؟
کنترل باد تایر
ترمزهای پیشرفته در خودروها
سيستم كنترل تطبیق سرعت ACC
دانلود کتاب مکانیک سیالات مانسون ویراست 6
دانلود کتاب ترمودینامیک سنجل ویراست پنجم + حل
طراحی اجزاء ماشین شیگلی - ویرایش نهم
دانلود کتاب ترمودینامیک ون وایلن ویرایش هفتم + حل
دانلود جزوه ریاضی مهندسی پارسه
آموزش نرم افزار solid works
دانلود مجموعه 120 مدل سه بعدی برای SolidWorks
دانلود رایگان نرم افزار انسیس - ANSYS Multiphysics
دانلود مستند بی نظیر کارخانجات عظیم
آموزش Ansys CFX & Fluent
دانلود جزوه مکانیک سیالات دانشگاه خواجه نصیر
دانلود فیلم آموزشی مهندسی رباتیک دانشگاه استنفورد
دانلود کتاب نکات کلیدی درس مکانیک سیالات
دانلود کتاب مقاومت مصالح تیموشنکو
دانلود جزوه معادلات دیفرانسیل دانشگاه امیرکبیر
دانلود جزوه مقاومت مصالح پارسه
دانلود کتاب مکانیک سیالات پارسه
دانلود کتاب دینامیک خودرو
دانلود واژه نامه تخصصی خودرو به زبان فارسی
دانلود کتاب حل المسائل انتقال گرما (هولمن)
دانلود کتاب ارتعاشات مکانیکی Mechanical Vibrations
دانلود کاملترین فیلم های آموزشی نرم افزار مطلب
مکانیزم ربات های متحرک برای حرکت در سطوح ناهموار
دانلود کتاب سیستم های دینامیکی
دانلود کتاب هندبوک مهندسی مکانیک
دانلود کتاب سیستم های کاربردی هیدرولیک
دانلود مجموعه فیلم آموزشی اصول کار گیربکس اتوماتیک
دانلود کتاب پمپ ها
دانلود کتاب اصول مهندسی موتور احتراق داخلی
سرعت بخشیدن به احتراق با پیستون های شعاعی
دانلود جزوه و پاورپوینت انتقال حرارت
دانلود مقاله نحوه عملکرد ترمز ABS
صندلی ،آینه و نورگیر برقی خودرو
سیستم های تخلیه دود و کنترل صدا
شمع (spark plugs )
افزايش توان در موتور به روش تيونينگ
آشنائی با سیستم هشدار انحراف از مسیر ( ILAS )
سیستم BlueTec
دانلود کتاب ریاضی عمومی یک پارسه
دانلود کتاب ریاضی عمومی دو پارسه
دانلود کتاب ریاضی مهندسی پارسه
موتور های دورانی چگونه کار می کنند ؟
ترمزهای ضد قفل چگونه کار می کنند؟
CVTچگونه کار می کند؟
سوپر شارژر ها چگونه کار می کنند ؟
خودروی هیبریدی چگونه کار می کند؟
انواع طراحي ها و سيستم هاي كنترل موشك ها
تاريخچه موشكي ايران
آشنايي با مكانيك سيالات
سوگند نامه مهندسی
مهندسي مکانيک گرايش سيالات يعني چه ؟
مهندسی معکوس چیست؟
معرفی بهترین سایت های فیزیک جهان
معرفي مهندسان مكانيك ايراني برجسته در عصر حاضر
رشته کارشناسی مکانیک (گرایش حرارت وسیالات)
تاریخچه مرسدس بنز
بزرگان ایران در جهان
آدرس تمامی دانشگاه های دولتی و آزاد ایران
معرفی بهترین سایت های فیزیک جهان(۲)
اندازه گيري ضخامت توسط امواج ماوراء صوت
ده آزمایش که جهان را متحول کرد
راه رفتن ربات و حفظ دینامیکی تعادل
مقايسه موتورهاي توربو شارژ و سوپر شارژ
استاندارد های مهندسی
نگاهی به جریان سیال در لوله ها
معرفی ساختار ديگ بخار
45 توصيه براي كاهش مصرف بنزين
انواع موتور های جت
سوخت هیدروژن
مبدل کاتالیزور
موتور ملی
موتور های شعاعی چگونه کار می کنند؟
توضیحی مختصر درباره رشته نقشه کشی صنعتی
جوشکاري زير آب
دینامیک حرکت (MOtion Dynamics)
سیستم خودکار پارک خودرو
ضريب درس هاي کنکور کار شناسي ارشد مهندسي مکانیک
رشته کارشناسی ارشد مکانیک (گرایش تبدیل انرژی)
بزرگترین ماشین روی زمین به وزن ۶۰۰۰ تن
سیستم حرکتی متغیر سوپاپ
روش های تولید ماشینی کامپوزیت ها
گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند ؟
سلول های سوختی چگونه کار می کنند؟
موتورهای شش زمانه
آيروديناميك پرواز
آشنايي با استپ موتور
آنتروپی
آنتالپی
نیروگاه هسته ای
دانلود کتاب تشریح کامل مسائل فیزیک هالیدی جلد 2
سرفصل های آموزش عالی رشته مکانیک در مقاطع مختلف
چارت واحد های کارشناسی مکانیک سیالات
نمونه سوالات درس استاتيک
نمونه سوالات درس مقاومت مصالح 1
نمونه سوالات درس مقاومت مصالح 2
نمونه سوالات امتحانی پایان ترم معادلات دیفرانسیل
جزوه ترمودینامیک،دانشگاه صنعتی شريف
جزوه استاتیک
جزوه مقاومت مصالح ۱
جزوه مقاومت مصالح ۲
دینامیک (حل مسائل مریام)
سوالات درس ارتعاشات دانشگاه سیدنی
سیستم کنترل قدرت خودرو TCS
بررسی ارتعاشات در چرخ دنده ها
کاویتاسیون در پمپ ها و روشهای مقابله با آن
جزوات کمک درسی مکانیک سیالات
شیوه تدوین پایان نامه گروه مهندسی مکانیک
اهميت بخشهاي مختلف استاتيك در كنكور كارشناسي ارشد
کارنامه تعداي از شرکت کنندگان آزمون کارشناسي ارشد
آمار و درصد پذيرش شرکت کنندگان کنکور کارشناسی ارشد
معرفي ظرفيت هاي پذيرش آزمون کارشناسی ارشد
اصول عملکرد بیرینگهای مغناطیسی و کنترلر آنها
کوپلینگ ها
گرماتاب چیست ؟
ترمز ABS چیست ؟
كنترل سريعتر با استفاده از سيالهاي هوشمند
آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی
سيستم تخليه موتور ماشين
انواع چرخدنده
یاتاقان ها
سیستم ترمز هواپیما
انواع سازوكار زمانبندي متغير سوپاپها
فناوري های ترمز
سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
چرخ طیار های سرعت بالا
رژيم‌هاي كاري خود ارتعاشي موتور
مقدمه ای بر سیستم های هیدرولیک
پمپ های هيدروليکی
گاز طبيعي؛ راهي براي هوايی پاك : خودروهاي گازسوز
" توربین های گازی پیشرفته امروزی "
بررسي آلاينده ها در سيستم هيدروليك
سیکل ترکیبی چیست؟
آیرودینامیک اتومبیل
اساس کار خنک کننده های جذبی
آشنايي با پنيوماتيك
توربوماشین ها
محفظه احتراق موتور
ورق‌هاي آلومينيم در خودرو
بوستر خلائي و عملكرد ترمز
سيستم تعليق چگونه کار می کند؟
مبدل گشتاور
باس LIN
سیستم انتقال قدرت دو کلاچه
موتور های استرلینگ
کیسه هوا (Airbag)
نحوه كار كرد اگزوز
چيلرهاي جذبي
برج خنک کننده
جزوه انتقال حرارت دانشگاه صنعتی شریف
ترمزهای هواپیمای جت
جعبه دنده متوالی
کولر خودرو
روانکاری (lubricating)
کاربردهای دینامیک گاز
مايعات خنك كننده موتور خودرو
سیستم های رانش : موتور های جت
طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو
موتورهای دوزمانه
موتور های شبه توربین چگونه کار می کنند؟
كلاچ
فناوري هيدروفرمينگ و كاربرد آن در خودرو
اطلاعات مفید برای ارشد مکانیک
خودروهای گازسوز
آزمایش تصادف
خودروی Hy-Wire
شناختي بر سنسورهاي صنعتي
سنسور اکسیژن خودرو
ECU را بشناسیم
تایمینگ متغیر سوپاپ
sQuba خودرو یا زیردریایی
نانوتکنولوژی در فیلترهای هوا
نانوتکنولوژی در تایرها
کاربرد نانو در صنایع دریایی
سیستم های تعلیق خودرو
استفاده از هواي فشرده براي حركت اتومبيل
نحوه كار راكت هاي فضايي
ماشین WIG
نحوه ی کار قفل برقی درب اتومبیل
وي 22 - عقاب دريايي
فرمان الکتریکی Steer by Wire
کمربند ایمنی
اجزای آسانسور
کمپرسور پیستونی
یاتاقان
یاتاقان الکترومغناطیس
گرمايش از كف
هارپ چیست؟
نحوه فرود هواپیما بر عرشه ناو هواپیمابر
کارشناسی ناپیوسته مکانیک
پیوندها
دانلود رایگان کتاب
انجمن هاي تخصصي مهندسي مكانيك
انجمن بين المللي مهندسين خودرو
فیلم های اموزشی مکانیک و برق خودرو
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

تماس با ما