سیستم  BlueTec


مقدمه: امروزه با توجه به افزایش قیمت سوخت بازارهای جهانی و همچنین سخت شدن استا نداردهای زیست محیطی بر آلایندگیهای خودروها ، باعث گردیده تا شرکت های خودرو سازی به دنبال راهکارها یی باشند تا بتوانند برای جذب مشتریان و همچنین دریافت نمودن استانداردهای زیست محیطی ، مصرف سوخت تولیدات خود و همچنین آلایندگی آنها را کاهش دهند . امروزه در اروپا قوانین سختی در خصوص آلایندگی خودروها در نظر گرفته می شود که در جدول روبرو آلاینده های خروجی در استاندارهای مختلف اروپا و این نکته که این قوانین از چه سالی وضع گردیده نشان داده شده است. سیستم BlueTec : سیستم BlueTec جدید ترین سیستمی می باشد که شرکت مرسدس بنز آن را به عنوان آخرین راهکار برای دستیابی به استاندارد آلایندگی EURO 5 در موتورهای دیزل معرفی نموده است. از پیش شرط های اصلی استفاده از سیستم BlueTec و عوامل موثر در بهبود عملکرد سیستم مذکور: 1 ) کنترل عمل احتراق توسط یک سیستم پیشرفته تا سوخت خام و مشتعل نشده حین عمل احتراق به کمترین مقدار کاهش یابد. 2 ) استفاده از مبدل کاتالیستی اکسید کننده ، که باعث کاهش الایندهای CO و HC می باشد 3 ) استفاده از یک فیلتر جذب ذرات معلق ، که نیاز به سرویس و نگهداری ندارد . این فیلتر همراه با مبدل کاتالیستی اکسید کننده در یک منبع می باشند و ذرات معلق را تا سقف 98 درصد جذب می نماید . از ویژگی جدید و منحصر به فرد BlueTec کاهش آلایندگی های NOX می باشد، که به همراه مبدل کاتالسیتی SCR (Selective Catalytic Reduction)) و تزریق AdBlue که میزان الایندهای NOX را به میزان 80 در صد کاهش می دهد در این سیستم گازهای اگزوز ابتدا وارد مبدل کاتالسیتی اکسید کننده شده و HC و CO در آنها به میزان استانداردهای اروپا کاهش می یابد و سپس پس از فیلتر شدن ذرات معلق توسط فیلتر جذب ذرات ، اکسید های ازت NOX از طریق تزریق مایع AdBlue شکسته شده و از طریق یک سوپاپ سول نوئیدی ( که مقدار پاشش AdBlue توسط واحد کنترل الکترونیکی کنترل می شود) وارد جریان اگزوز می شود AdBlue یک محلول مایع می باشد با فرمول شیمیایی (NH2)2CO می باشد که طی یک فرآیند شیمیایی در داخل اگزوز تبدیل به آمونیاک (NHC) می شود . آمونیاک حاصل باعث شکسته شدن اکسیدهای ازت (NOX) و تبدیل آنها به N2 (نیتروژن) و H20 بخار اب می گردد. میزان دقیق مایع AdBlue متناسب با شرایط کاری موتور و سنسور NOX که در انتهای کاتالیست SCR نصب شده تعیین می گردد . مایع AdBlue از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در مخزن خاص دیگری نگهداری می شود و مقدار مصرف مایع AdBlue برای هر 25 لیتر گازوئیل یک لیتر می باشد .

آشنایی با سیستم هشدار انحراف از مسیر ( ILAS )


"این سیستم بهبود امنیت رانندگی و امکان عملکرد بهتر راننده را فراهم می سازد " در صورتی که راننده دچار خواب الودگی یا حواس پرتی گردد و از مسیر خود منحرف شود این سیستم به صورت اتوماتیک در زمان کمتر از 200 میلی ثانیه فعال شده ، هشدار خروج از خطوط جاده را با ویبره نمودن صندلی راننده اعلام می نماید. این سیستم در صورتی فعال می گردد که : - کلید فعال بودن روشن باشد . - سرعت خودرو بیشتراز 80 کیلومتر در ساعت باشد. - چراغ های راهنما روشن نباشند. کاربرد دیگر این سیستم که هنوز عملی نشده است خواندن بار کد های خیابان می باشد ، این سیستم به رانندگان کمک میکند تا اطلاعات مربوط به جاده و علائم رانندگی را ا ز طریق خطوط عرضی که به صورت بار کد روی خیابان کشیده شده است خوانده و دستورات مربوط را به اطلاع آنان برساند بعنوان مثال "فعال سازی بوق خطر ناک است "یا"حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت است " این کاربرد زمانی ارائه می شود که قانون گذاران نیاز به این سیستم را اعلام نمایند . بارکدها با 4 یا 5 خط که دارای عرض ها و فواصل غیر هم سان هستند روی عرض خیابان مشخص می شوند . ILAS مخفف عبارت : Involuntary Lane-crossing Alert System اجزاء اختصاصی سیستم - یک کلید فشاری فعال ساز روی کنسول وسط (شکل شماره 1) -دو دستگاه ویبراتور(شکل شماره 2) - شش سنسور دوبل Infra-red ( شکل شماره 3) - یک دستگاه واحد کنترل الکترونیکی (ECU) عملکرد سیستم : هر یک از سنسورهای زیر سپر دارای یک جفت EMITTER (منتشر کننده ) برای ارسال امواج نوری ویک جفت RECEIVER (گیرنده) برای دریافت اشعه های ساط ع شده می باشند EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسال می نماید و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می نماید . امواج دریافتی رنگ سیاه (آسفالت) با امواج دریافتی رنگ سفید(خط کشی ) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می شود. در این هنگام ECU به ویبراتور (عملگر) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستور فعال شدن را صادر می نماید، طبیعی است که راننده نیز عکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید . تا زمانیکه اطلاعات دریافتی از سنسور ه ا مبنی بر حرکت روی خطوط جاده با شد لرزش صندلی بصورت متناوب (خاموش – قدرت کم –حداکثر قدرت) کار می کند . برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش ها و خطوط پیوسته، 60 % آشکار سازی توسط سنسور یک ، 30 % توسط سنسوردو و 10 % توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می پذیرد . شایان ذکر است این سیستم در برف غیر فعال است . همچنین باران های سنگین یا گل و لجن در لوله های سنسورها می تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسورها نماید . شماتیک ورودی و خروجی واحد کنترل الکترونیکی سیستم : سیستم شناسایی نقاط کور در خودرو(BSWS ) یا BLIS)) امروزه خودرو سازان به منظور کاهش تصادفات ناشی از تغییر مسیر خودروها از سیستمی با نام مخفف BLIS(Blind Spot Information System) یا BSWS(Blind Spot Warning System) به معنی سیستم شناسایی و تشخیص نقاط کور استفاده می نمایند در این سیستم بر روی هر آینه جانبی یک دوربین دیجیتال نصب شده است که هریک ازاین دوربینها حدودا مساحتی به طول 9.5 متر و عرض 3 متر را در هرطرف خودرو تحت پوشش قرارمی دهند .این دوربینها قادرند در هر ثانیه حدود 25 تصویر از میدان دید خود تهیه و به یک کامپیوتر پردازشگر انتقال دهند این کامپیوتر با پردازش تصاویر دریافتی می تواند وجود خودروی دیگر یا موتورسوارها را تشخیص دهد و یک چراغ هشدار را روی آی نه جانبی روشن نماید و بدین وسیله راننده از وجود وسایل نقلیه دیگر، در نقاطی که امکان دیدن ندارد آگاه می گردد. این سیستم در سرعتهای بالای 10 کیلومتر بر ساعت فعال شده و قابلیت شناسایی وسایل نقلیه را در روز و شب دارد و همچنین به وسایل نقلیه ای که با سرعتی کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت اهسته تر و بیشتر از 70 کیلومتر بر ساعت سریعتر از خودروی حامل خود حرکت می کنند واکنش نشان می دهد ولی به خودروهای پارک شده ، گاردریلها،ستونهای برق و ... واکنشی از خود نشان نمی دهد .

سیستم های تخلیه دود و کنترل صدا

اجزای سیستم تخلیه دود

ادامه نوشته

صندلی ،آینه و نورگیر برقی خودرو

صندلی برقی

ادامه نوشته

دانلود جزوه و پاورپوینت انتقال حرارت

heat دانلود جزوه و پاورپوینت انتقال حرارت

ادامه نوشته

دانلود مقاله نحوه عملکرد ترمز ABS

 

abs3 دانلود مقاله نحوه عملکرد ترمز ABS

ادامه نوشته